Vydaná: | 10.11.2023 |
---|---|
Náklad: | 5.000 ks |
Číslovanie: | 1÷5000 bežné vydanie |
Autor návrhu: | Adrian Ferda |
Miesto predaja: | TiC a suvenírové predajne v SR; hlavný predaj 29.11.2023 v Múzejnom obchode SNM na Bratislavskom hrade |
1.10.1823 išiel prvý expresný voz z Viedne do Bratislavy (jazda trvala cca 6 hodín) - začala sa ním významná reforma vo vozovej poštovej doprave v habsburskej monarchii. Týkala sa aj dopravy cestujúcich a poštových zásielok medzi Bratislavou a Viedňou. Realizáciou reformy bol poverený nový riaditeľ správy poštových vozov Maximilián Ottenfeld - výsledkom bolo zavedenie tzv. poštových rýchlovozov (nem. eilpostwagen). Konštrukčne veľmi dobre zostrojené vozy disponovali eliptickými kočiarovými perami a boli ťahané väčšinou štyrmi alebo šiestimi koňmi. Takto vybavený voz vedel vyvinúť na tie časy mimoriadnu rýchlosť až 10÷12 km/hod. Úspech reformy spočíval v odstránení dlhých zastávok na staniciach, v neprerušovaných nočných jazdách, a aj v pravidelnej a pohodlnej jazde dobre odpruženými vozmi.